Tegenwoordig maakt iedereen gebruik van Social media. Zowel privé als zakelijk wordt gebruikt. Hierdoor vervaagt het verschil tussen werk en privé. Zo worden er berichten tijdens werktijd geplaatst door werknemers over collega's of het werk dat ze moeten doen. Maar zou een werkgever de opdracht mogen geven aan een werknemer om zoiets te plaatsen op een social media platform?
Dit blog is gemaakt door Tamara, Steffie, Milou, Carlijn en Sharon. Samen vormen wij een tutorgroep in het eerste jaar binnen de opleiding BedrijfskundeMER op Hogeschool Avans ´s-Hertogenbosch.Hier zullen wekelijke opdrachten worden geplaatst voor ons project over het tijdschrift Libelle met betrekking tot innovatie. Ook leuke linkjes en feedback van verschillende gastcolleges zullen naar voren komen.Wees vrij om reacties te plaatsen en laat je mening horen! Bedankt & veel leesplezier!
woensdag 15 mei 2013
Onderzoek naar privacyschending Facebook
Het schijnt dat Facebook de privacy van de gebruikers schendt. Met behulp van cookies werd het internetgebruik van uitgelogde Facebook gebruikers gevolgd. Naar aanleiding hiervan willen partijen een breed onderzoek. Het is namelijk niet de eerste keer dat de privacy van deze netwerksite ter sprake is gekomen.
Ook worden de likes van gebruikers bijgehouden, zodat de advertenties hier op aangepast kunnen worden. In Nederland is er dan sprake van privacyschending en de wet verbiedt het gebruiken van privacygevoelige informatie voor reclames. Facebook heeft inmiddels laten weten dat er sprake was van een misverstand en dat het probleem opgelost is. Toch blijven de Nederlandse politici voorstander van een groot onderzoek.
Bekijk hier het artikel: "Onderzoek naar privacyschending Facebook"
Ook worden de likes van gebruikers bijgehouden, zodat de advertenties hier op aangepast kunnen worden. In Nederland is er dan sprake van privacyschending en de wet verbiedt het gebruiken van privacygevoelige informatie voor reclames. Facebook heeft inmiddels laten weten dat er sprake was van een misverstand en dat het probleem opgelost is. Toch blijven de Nederlandse politici voorstander van een groot onderzoek.
Bekijk hier het artikel: "Onderzoek naar privacyschending Facebook"
Gebruik van sociale media
Bij online innovatie komen een aantal juridische beperkingen bij kijken. Zo kan een werknemer zich afvragen of hij gecontroleerd mag worden door zijn werkgever op internet? Veel mensen maken gebruik van sociale media, ook bedrijven. Daarom is het als bedrijf belangrijk dat er goede afspraken worden gemaakt over het gebruik van sociale media. Dit staat meestal in een internetprotocol. Dit staat in het artikel uitgelegd.
DropBox in de knoop met privacy
DropBox suggereert tegenover z’n gebruikers een hoger
privacyniveau dan het in werkelijkheid toepast. DropBox stelt namelijk
gebruikers bloot aan het gevaar van bestandinzage door de overheid over door
kwaadwillende medewerkers. Gebruikers die willen voorkomen dat de overheid echt
hun bestanden kan inzien, kan een eigen versleuteling toe passen in aanvulling
op de door DropBox toegepaste versleuteling.
dinsdag 14 mei 2013
Feedback gastcollege week 4
Wij hebben op maandag 13 mei 2013 een gastcollege gehad van Dorus van der Burgt. Ieder heeft voor zich een feedback verslag geschreven over dit gastcollege.
Bekijk hier het feedback verslag
Bekijk hier het feedback verslag
KPN weerspreekt verwijt afluisteren.
Deze week werd gevraagd om je te verdiepen in het onderwerp; juridische beperkingen bij online innovatie. Hierop heb ik een artikel gevonden over KPN. Zij zouden namelijk technologie inzetten om het dataverkeer te analyseren. In het artikel is aangegeven dat volgens kenners met deze technologie, Deep Packet Inspection DPI, precies na te gaan is wat internetters doen.
Hierop antwoord KPN dat er niet naar de inhoud van berichten word gekeken, ondanks deze reactie roept de digitale burgerrechterbeweging `Bits of Freedom` abonnees van KPN op om aangifte te doen bij de politie. KPN zou namelijk de wet overtreden, wat betreft het aftappen van privégegevens.
Hierop antwoord KPN dat er niet naar de inhoud van berichten word gekeken, ondanks deze reactie roept de digitale burgerrechterbeweging `Bits of Freedom` abonnees van KPN op om aangifte te doen bij de politie. KPN zou namelijk de wet overtreden, wat betreft het aftappen van privégegevens.
Opdrachten week 3
In week 3 zijn we aan de slag gegaan met trends voor Libelle. Hierbij de opdrachten van week 3
maandag 13 mei 2013
Feedback Nieuwe Revu
Net zoals vorige week hebben wij ook deze week de opdracht gekregen om feedback te geven. Deze keer hebben de blog van de Nieuwe Revu beoordeeld op de tweede weekopdracht.
Allereerst willen wij een compliment geven voor de uitgebreide uitleg van de verschillende bouwstenen die zij beschreven hebben. Er wordt namelijk verder gekeken dan alleen de opdracht dit geeft de lezer wat extra achtergrond informatie.
Op het eerste gezicht lijkt alles te kloppen wat wordt beschreven, maar naar verder onderzoek blijkt niet alles te kloppen. Zo wordt er beweerd in het kopje coste structure dat Sanoma zelf de bladen drukt. Dit is echter niet het geval, want het drukken van de bladen wordt gedaan door een extern bedrijf namelijk Roto Smeets Nederland.
Verder moet er beter gekeken worden naar de formulering en taalgebruik van de tekst. Dit is naar onze mening soms wat rommelig.
Allereerst willen wij een compliment geven voor de uitgebreide uitleg van de verschillende bouwstenen die zij beschreven hebben. Er wordt namelijk verder gekeken dan alleen de opdracht dit geeft de lezer wat extra achtergrond informatie.
Op het eerste gezicht lijkt alles te kloppen wat wordt beschreven, maar naar verder onderzoek blijkt niet alles te kloppen. Zo wordt er beweerd in het kopje coste structure dat Sanoma zelf de bladen drukt. Dit is echter niet het geval, want het drukken van de bladen wordt gedaan door een extern bedrijf namelijk Roto Smeets Nederland.
Verder moet er beter gekeken worden naar de formulering en taalgebruik van de tekst. Dit is naar onze mening soms wat rommelig.
Top 10 jongerentrends
Dit artikel gaat over de top 10 trends voor jongeren. Ik vond het artikel erg interessant aangezien ik veel punten in mijzelf herkende en terug zie om mij heen. Veel trends die worden genoemd hebben veel te danken aan de snelle technologische ontwikkelingen van deze tijd, voorbeelden hiervan zijn qwerty naar de knoppen, online clubbin' en telemattie. Ook de onderwerpen gezondheid en de zesjescultuur van studenten komen in het artikel terug.
Bekijk hier het artikel: "Top 10 jongerentrends"
Bekijk hier het artikel: "Top 10 jongerentrends"
zondag 12 mei 2013
10 cruciale consumententrends voor 2013
In dit artikel komen de belangrijkste consumententrends van 2013 naar voren. Er werd uitgelegd dat in welke markt je ook actief bent, er altijd voldoende kansen zijn. Het is belangrijk dat we blijven inspelen op de veranderende consumentenbehoeften. Hiervoor worden er nieuwe technologieën toepassingen en businessmodellen ontwikkeld.
Er worden 10 cruciale consumententrends van 2013 genoemd. Dit zijn bijvoorbeeld de explosieve groei van innovatie uit opkomende markten, er wordt niet alleen meer gericht op de bestaande en ontwikkelde markten.
Er worden 10 cruciale consumententrends van 2013 genoemd. Dit zijn bijvoorbeeld de explosieve groei van innovatie uit opkomende markten, er wordt niet alleen meer gericht op de bestaande en ontwikkelde markten.
Abonneren op:
Posts (Atom)