dinsdag 23 april 2013

Business Model Innovation: waar staat jouw organisatie?

Voor bedrijven is het business model erg belangrijk om competitief te blijven. Het is belangrijk dat jij of je bedrijf rekening houdt met een wereld die veranderd. Je kunt als bedrijf niet stil blijven staan. Daarom moet je goed weten hoe het business model in elkaar zit.

Een business model beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt.  Het model een visuele manier om de 9 belangrijke elementen van je business model te beschrijven. Het model is eigenlijk heel eenvoudig: aan de onderkant vindt je de kosten en opbrengsten. In het midden de waarde propositie, datgene wat je aan je klanten biedt. Aan de linkerkant vindt je ‘hoe’ je dit doet: welke partners, welke resources en welke activiteiten. Rechts zit de ‘wie’ kant. Aan wie verkoop je, hoe lever je je producten en hoe onderhoud je de relatie met de klanten.

Het model is een ideaal hulpmiddel om eens na te denken over je eigen business model. Waar liggen nou de kosten, wat bieden we aan en wie zijn onze klanten? Daarnaast kan er gekeken worden waar de mogelijkheden zijn voor het bedrijf en welke kansen er gegrepen kunnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten