Voor bedrijven is het business model erg belangrijk om competitief
te blijven. Het is belangrijk dat jij of je bedrijf rekening houdt met een
wereld die veranderd. Je kunt als bedrijf niet stil blijven staan. Daarom moet
je goed weten hoe het business model in elkaar zit.
Een
business model beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde
creëert, levert en behoudt. Het model
een visuele manier om de 9 belangrijke elementen van je business model te
beschrijven. Het model is eigenlijk heel eenvoudig: aan de onderkant vindt
je de kosten en opbrengsten. In het midden de waarde propositie, datgene wat je
aan je klanten biedt. Aan de linkerkant vindt je ‘hoe’ je dit doet: welke
partners, welke resources en welke activiteiten. Rechts zit de ‘wie’ kant. Aan
wie verkoop je, hoe lever je je producten en hoe onderhoud je de relatie met de
klanten.
Het model is een ideaal hulpmiddel om eens na
te denken over je eigen business model. Waar liggen nou de kosten, wat bieden
we aan en wie zijn onze klanten? Daarnaast kan er gekeken worden waar de
mogelijkheden zijn voor het bedrijf en welke kansen er gegrepen kunnen worden.
Dit blog is gemaakt door Tamara, Steffie, Milou, Carlijn en Sharon. Samen vormen wij een tutorgroep in het eerste jaar binnen de opleiding BedrijfskundeMER op Hogeschool Avans ´s-Hertogenbosch.Hier zullen wekelijke opdrachten worden geplaatst voor ons project over het tijdschrift Libelle met betrekking tot innovatie. Ook leuke linkjes en feedback van verschillende gastcolleges zullen naar voren komen.Wees vrij om reacties te plaatsen en laat je mening horen! Bedankt & veel leesplezier!
dinsdag 23 april 2013
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten